samorealizacja

Kto w czasie pracy myśli tylko o jedzeniu, ten na pewno w czasie jedzenia nie myśli o pracy.

Władysław Grzeszczyk

Znamy frazes o metodzie małych kroków – żeby coś się udało, nie trzeba stawiać wielkich celów, nierealnych do osiągnięcia, ale należy zaczynać od pojedynczych rzeczy, które w perspektywie czasu dadzą dużą zmianę. Ale jak sprawić, żeby frazes stał się rzeczywistością? W tym artykule psycholog i trener biznesu Aleksandra Lemańska przedstawi trzy kroki, w ramach których małe rzeczy mogą dać dużą, a przede wszystkim odczuwalną zmianę w naszym życiu.

Krok 1: zadbaj o aktywność fizyczną

Nie wszyscy kochają biegać albo pocić się na siłowni. Niektórych mdli na myśl o zajęciach fitness ze szczęśliwymi paniami, które wydają się nic innego w życiu nie robić, tylko trenować. A jeszcze inni po prostu nie mają w zasięgu miejsca, gdzie mogą poćwiczyć w dogodnych dla siebie i swojego rytmu życiowego godzinach. I to jest w porządku.

Wystarczy 30 minut dziennie aktywności fizycznej, żeby poczuć się lepiej, spalić trochę kalorii, wzmocnić ciało i odporność organizmu na infekcje i choroby. I może to być co tylko chcecie – nie ma żadnych ograniczeń! To może być pół godziny biegu, zumby czy rozciągania albo jogi w domu. To może być pół godziny pływania na osiedlowym basenie lub pedałowania na rowerku stacjonarnym w piwnicy. To może być pół godziny szybszego marszu dookoła osiedla. Grunt, żeby pojawił się nawyk i naturalna chęć rozruszania ciała oraz żeby sprawiało Ci to przyjemność. To niesamowicie ważne! Jeśli będziesz się zmuszać do czegoś, co jest męczarnią, nie przyniesie to żadnego efektu. Jest tak dużo możliwości, że na pewno znajdziesz coś dla siebie. Bardzo polecam te aktywności z samego rana – ja tak robię i widzę, że jest to o wiele łatwiejsze niż zmotywowanie się popołudniu, kiedy jestem zmęczona po pracy i jedyne na co mam ochotę to wieczór z Netflixem. Najbardziej lubię trenować z YouTube (mój ulubiony kanał to Codziennie Fit – znajdziecie nam zarówno lekkie treningi, jak i wskazówki jak wykonywać ćwiczenia, żeby nie zrobić sobie krzywdy w domu).

Krok 2: przeczytaj 10 stron książki dziennie

Zadbaj o mózg! Czytanie poprawia koncentrację, pamięć oraz pomaga dłużej utrzymać skupienie – co jest tak ciężkie przy wszechobecnej elektronice i życiu z telefonem w ręku.

Załóż sobie cel przeczytania co najmniej 10 stron książki dziennie – niech to będzie coś rozwojowego, związanego z twoją pracą albo pasją. Czymś, co sprawia, że chce Ci się wstać z łóżka, w czym chcesz stać się ekspertem. Czy 10 stron książki danego dnia zmieni Twoje życie? Pewnie nie. Ale 10 stron książki dziennie to około 14-15 książek przeczytanych w ciągu roku. A to już bardzo dużo! Możesz dowolnie zarządzać tym celem – jeśli stwierdzisz, że 20 stron dziennie jest dla Ciebie osiągalne. Super! Właśnie dałeś sobie szansę przeczytania 30 książek w roku! Jak to brzmi?

Krok 3: zadbaj o relacje

Jeśli naszym jedynym towarzyszem życia staje się jedzenie, nie mamy przestrzeni na rozwój innych relacji społecznych. A są one ważne, bo pozwalają na budowanie przynależności do grupy, usuwanie poczucia osamotnienia i poczucie bycia potrzebnym oraz zauważalnym przez innych ludzi.  

Postaraj się codziennie zadbać o jedną relację w Twoim życiu. Może być to telefon do rodzica. Albo wiadomość na messengerze do znajomego lub przyjaciela. Nie musisz się od razu spotykać z ludźmi, jeśli nie chcesz. Pamiętaj, że na początku to ma być coś, na co jesteś gotowy – a przestrzeń internetu nam na to pozwala. Jeśli chcesz, możesz pójść na jakiś darmowy wykład w temacie, który Cię interesuje i powiedzieć „cześć” do osoby, obok której usiądziesz – zadbasz wtedy o dwie sfery w jednym czasie: rozwój i relacje. Możesz pójść do kina ze znajomymi z pracy – wcale nie trzeba wtedy rozmawiać, a spędzasz czas z ludźmi!

3 kroki. Wydaje się to niewiele? Aby się przekonać, że to bardzo dużo, spróbuj prowadzić dziennik 3 kroków przez miesiąc – zapisuj w nim, co zrobiłeś w obszarze tych kroków. Ile minut i co ćwiczyłeś? Ile stron książki przeczytałeś? Co zrobiłeś, żeby wzmocnić relacje w Twoim życiu? Pod koniec miesiąca podsumuj ile tego było. Wtedy zobaczysz – czarno na białym, jak te małe rzeczy stają się dużą zmianą.

Trzymam kciuki!



zadbana psyche
troska dla
ciała
zdrowie
na talerzu
kulinarne
co nie co
bank endorfin
grupa wsparcia
samorealizacja
mądre zakupy
przychodnia
on-line
lodówka
grająca