byc jak modelka

W pogodni za sylwetką modelki

Trudno wyobrazić sobie życie bez internetu czy telewizji – mówi dietetyk i ekspert Fundacji Jagoda Wolska –  Media stały się nieodłączną częścią naszej rzeczywistości i wywierają olbrzymi wpływ na każdy aspekt życia człowieka. Kształtują aspiracje ludzi, ukazują wzory do naśladowania i współtworzą system wartości.

Środki masowego przekazu, w tym social media, ze wszystkich stron „bombardują” nas wizerunkami szczupłych modelek, eksponujących piękne, czasem wręcz „sztuczne” ciała. Obraz ten poprzez popularyzację kultu szczupłego ciała utrwala się w głowach, doprowadzając często do powstawania u odbiorców chęci dążenia do osiągnięcia idealnej sylwetki modelki (1).

Co ciekawe, ideał szczupłego ciała został wykreowany przez powojenne społeczeństwo Stanów Zjednoczonych, które w obecnym czasie zmagało się z wszechobecną otyłością Amerykanów. Akcja miała na celu zmotywowanie Amerykanów do podjęcia starań o zredukowanie nadmiernej masy ciała. W krajach Europy Środkowej i Wschodniej popularyzacja szczupłego ciała nastąpiła dopiero pod koniec lat 80 ubiegłego wieku (2,3)

Według badań odnośnie wpływu social mediów na odbieranie wizerunku, piękno stało się podstawowym kryterium oceny człowieka, a ciało szczególnie ważnym czynnikiem w kształtowaniu jego tożsamości.  Obserwuje się chęć dążenia do sprostania  wzorcom wyglądu propagowanego przez media – kobiety dążą do tego, aby mieć szczupłą figurę modelki, a mężczyźni pragną być wysportowani i dobrze zbudowani (4)

Inną kwestią jest fakt, że media w bardzo skrajny sposób niekiedy kreowały wizerunek modelki utożsamiając ją z góry przypisanymi zaburzeniami odżywiania oraz skrajną chudością. Modeling stale ewoluuje. Nie promuje już się zdjęć przesadnie szczupłych modelek. Od kilku lat króluje trend na wysportowaną, zdrową sylwetkę.

Temat modelingu jest mi bardzo bliski, gdyż pracowałam  jako modelka przez wiele lat,  głównie na rynku Azjatyckim.
Znam od poszewki kryteria jakimi kierowany jest świat mody. Modelkami zostają w większości dziewczyny o określonych predyspozycjach, posiadających naturalnie szczupłą sylwetkę, określaną jako typ ektomorfika.

Dieta modelki nie różni się znacząco od zaleceń żywieniowych kierowanych do wszystkich ludzi zdrowych i prawidłowo odżywionych w tym diety śródziemnomorskiej, uznanej za jedną z najzdrowszych diet. Jadłospis bazuje na niskoprzetworzonej żywności, dużej ilości warzyw oraz owoców, odpowiednim udziale tłuszczów oraz białka, które w większości jest pochodzenia roślinnego lub z ryb.
To odpowiednie żywienie i nawodnienie w połączeniu z aktywnością fizyczną przyczynia się do osiągnięcia zdrowej i szczupłej sylwetki. Nie ma tam miejsca na głodzenie się, gdyż modeling to praca w której wymaga się dużego pokładu energii, dającej siłę i witalność przy wielogodzinnych sesjach zdjęciowych czy pokazach mody.

Nie mniej jednak, modelkami zostają dziewczyny o określonych typach sylwetki. Podobnie jest z kulturystyką. Dlatego porównywanie się czy chęć dorównania ich posturze często jest myląca, również ze względu na odpowiednie i umiejętne ustawienie ciała oraz obróbkę zdjęć.

Autor: Jagoda Wolska. 

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu na kierunku dietetyka ze specjalizacją dietetyka sportowa. Wykładowca w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu. Szkoleniowiec, uczestniczka wielu konferencji z zakresu dietetyki oraz psychodietetyki. Specjalista ds. dietoprofilaktyki, dietetyki sportowej oraz żywienia zarówno ludzi zdrowych jak i chorych. Pasjonatka holistycznego podejścia do problemów pacjenta, bazującego na założeniu, że organizm stanowi jednorodną całość. Promotorka prozdrowotnego i aktywnego trybu życia, eliminującego zaburzenia odżywiania poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Piśmiennictwo
1. Saperstein SL, Atkinson NL, Gold RS: The impact of Internet use for weight loss. Obes Rev. 2007; 8: 549–465
2. Melosik Z: Ciało i  zdrowie w  społeczeństwie konsumpcji. Toruń– –Poznań: Wyd. Edytor; 1999: 21.
3. Włodarczyk-Bisaga K, Dolan B, McCluskey S, Lacey H: Disordered eating behavior and attitudes towards weight and shape in Polish women. Eur Eat Disord Rev. 1995; 3: 205–216
4. Turbiarz A, Kadłubowska M, Kolonko J, Bąk E: Rola mediów w promocji zdrowia. Probl Pielęg. 2010; 18: 239–242

Podobne wpisy